torsdag 12 mars 2009

Bekännelser av en ex-feminist

Lorraine V Murray var en radikal feminist som kämpade för uppfattningen att det inte finns något som maskulina och feminina karaktärer. Hon trodde att det hela handlade om enbart sociala konstuktioner i skillnaderna mellan manligt och kvinnligt beteende.

För att jämlikhet skulle råda mellan kvinnor och män, var man tvungen att justera relationen till barn i gunden. Till exempel att ta bort vissa "manliga" leksaker som, pistoler och äventyrsberättelser från små pojkar, och uppmuntra dem till att leka med dockor i stället. Samt att tona ner klänningarna för små flickor och klä dem i byxor istället. Idag ser Murray detta som fullkomligt vansinnigt.

Liksom många radikala feminister, trodde Murray att män är extremt våldsamma mot kvinnor och att de njuter av det. Men hennes egen erfarenhet av män var att det flesta hade mjuka själar, och att hennes egen far hade offrat mycket för att hon skulle få möjligheten forska. Men den feministiska agendan betonar att konflikten, olycka och misären är en del av varje kvinnas resa och de placerar hela skulden på männen. Murray skriver att den "fria kärleken" är avgörande för den feministiska dagordningen. Sex ses enbart som en fysisk handling som ger njutning. Det krävs ingen kärlek eller åtagande eller emotionella engagemang.

Radikala feminister nedvärderar äktenskapet och familjen generellt, de menar att det begränsar kvinnors frihet, därför ser de på sex utan engagemang som något positivt. Denna falska övertygelse började på 1960-talet, men är fortfarande tydlig i dag, särskilt på universitetsområden där många unga människor talar om att "ansluta sig" till någon, det vill säga att ha sex med främlingar. Preventivmedel är en annan viktig del av det sexuella pusslet eftersom preventivmedel är ett försök att bryta sambandet mellan könen, vilket är reproduktion. Många kvinnor i dag blir förvånade när de använder preventivmedel men ändå blir gravida, eftersom de tror att preventivmedel aldrig misslyckas. Tyvärr har abort blivit en back-up-metod för födelsekontroll. Varför föraktar feministerna den traditionella förståelsen av manlighet och kvinnlighet? Murray menar att det kanske bottnar i en djup avundsjuka.

Många feminister tycker att männen har ett bättre liv och ser dem som konspirerande för att hålla kvinnorna missnöjda. Feminister förnekar vad den genomsnittliga kvinnan på gatan intygar: Kvinnor gillar kvinnor! Kvinnor tycker om att sminka sig och se på romantiska filmer. Och de vet att är det nästan omöjligt för kvinnor att skilja mellan sexuell intimitet och kärlek där ett barn kan bli ett resultat av en sådan intimitet. Men de radikala feministerna vill förneka själva kärnan i den sanna kvinnligheten. Många kvinnor inser också att den manliga erfarenheten har sina egna bekymmer och lidanden. Många kvinnor som har gjort en "manlig" karriär och som har skjutit upp moderskapet tycker att det är alldeles för sent att skaffa barn.

Många kvinnor som sätter sina barn i dagvård saknar också de första åren med barnen. Vad är förhållandet mellan den akademiska världen och den radikala feminismen? Murray skriver att kvinnofrågor i den akademiska världen har blivit synonymt med en fast tro på associerade övertygelser. Om du går in i en bokhandel som vänder sig till kvinnor, kommer du att se avdelningar för lesbianism, transsexuella, hedendom och bisexualitet, vilka är de ämnen som ofta studeras i kvinnostudier.

Abort ses som en del av den radikala feministiska agenda, och den som ifrågasätter det blir till en fiende. Religiösa människor som påpekar att abort förstör ett mänskligt liv, är inte något som radikala feminister accepterar, eftersom de tror att kvinnors frihet bör vara helt fritt. Så de har en tendens att se den traditionella religionen som en monstruös patriarkal konspiration för att hålla kvinnorna missnöjda. Men den genomsnittliga kvinnan på gatan kan inte identifiera sig med den typiska feministiska agendan, eftersom det skiljer sig från verkligheten i det dagliga livet. Detta utforskars vackert i en bok av Elizabeth Fox-Genovese, "Feminism Is Not the Story of My Life".

Referenser:

"Confessions of an Ex-Feminist" (2008) Lorraine V. Murray

"Feminism Is Not the Story of My Life" (1996) Elisabeth Fox-Genovese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar